Frågor och Svar

Betalar du maten själv eller om det ingår i programavgiften?
Ja, jag måste betala skolmaten själv, det ingår inte i programavgiften för YFU. Maten på skolan kostar ungefär 6-8 dollar. Jag har bara ätit skolmaten en gång och det finns inte så mycket att säga om den, den är inte så bra. Jag brukar oftast ta med mig mat eller gå ut och äta.

Hur pratar alla där borta? Är det "bonnig", bred amerikanska eller?
Hmm... Bra fråga. De pratar väldigt "ren" amerikanska här tycker jag. De har ingen vidare dialekt, men jag märkte för någon vecka sen när vi var på rafting tur men några från New York att deras engelska där faktiskt låter lite annorlunda. Nu är det ju svårt för mig att höra dialekter som inte är född här, men det var lite skillnad och jag kunde inte riktigt sätta fingret på vad. Jag måste nog resa runt lite mer i USA för att kunna urskilja mer dialekter. De forkortar även ord här och det är jättesött! De säger tillexempel "mountin" istället för att uttala alla bokstäver "mountain". Sedan beror det på vem man är. Har träffat några riktiga cowboysar och de pratar riktigt bred och "cowboy-aktig" amerikanska!

Finns det svenskt godis i USA?
Nej. Det finns inget lösgodis (gud vad jag saknar det!) men såklart har de flera olika sorter av choklad och andra sorters godis, men det är mer i påsar och en sort i varje. De har ingen Marabou vilket är jättesynd. Har hört att det finns marabou och annat svenskt godis på olika IKEA runt om i USA, men tyvärr så har Colorado inte ett enda IKEA...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0