All I want for Christmas

Då var julen över! Har varit fullt upptagen med julfirande så har faktiskt inte hunnit blogga. Jag fick en fin jul med god julmat och en massa presenter! På julafton åkte vi till några kompisar till min värdfamilj och åt en god julmiddag som bestog av mos, svenska köttbullar, någon hallongel sak och tortillas med socker och smör i (något norskt tydligen).

En av kvinnorna vi åt med har släkt i Norge och Sverige och är därför mycket intresserad av att prata med mig om var jag bor, vad mina traditioner är osv. Det tycker jag är jättekul, det är bara roligt att berätta lite om Sverige. Det var även hon som hade receptet på köttbullarna som förövrigt smakade precis som svenska. Det är lite roligt för i min familj hemma äter vi bara hemmagjorda köttbullar på julafton, annars köper vi färdiglagade. Det tycker min värdfamilj är jättekul, här kommer jag från köttbullarnas hemland och så äter vi inte ens hemmagjorda köttbullar!

Efter middagen gick vi till kyrkan där de hade en liten julcermoni eller vad man ska kalla det. Det var mysigt, är inte så stort fan av att gå i kyrkan, men det var helt okej.

Den 25:te December vaknade jag på morgonen av att min värdsyster kom inspringandes i mitt rum och hoppade omkring och ropade "it's christmas!". De flesta amerikanare öppnar ju sina julklappar på juldagen, så det var bara att stiga upp. Hela familjen satte sig i vardagsrummet och vi började öppna presenterna, som låg under granen, i tur och ordning.

Jag fick en massa julklappar! Bara min julstrumpa var fylld med en massa saker, mer än jag kunnat drömma om!
Av min värdfamilj fick jag saker som sockar, handskar, svenska pepparkakor, godis, böcker, saker till snowboarden mm. Av min familj i Sverige fick jag de bästa julklapparna enligt mig, mest för att jag saknar svenska saker så mycket! Jag fick svenskt godis (marabou, yes!), svenska tidningar (tack underbara syster!), pyjamas, svensk bok och lite småsaker. Tack så mycket, ni är underbara! Ni anar inte hur mycket jag uppskattar era presenter!

Även om min jul blev bra så kan jag inte föneka att det var extremt jobbigt under hela december att veta att jag inte skulle fira jul med min familj. Jag har aldrig riktigt haft hemlängtan, men under juldagarna var det jobbigt. Att inte fira jul med familjen på samma sätt och med samma personer man gjort i 16 år känns det konstigt och hemlängtan kommer krypandes. Speciellt eftersom jul handlar om att umgås med sin familj och när det blir inte riktigt samma sak som hemma här borta, även med svenska köttbullar. Saknade min svenska jul och familj, men är glad att min första (och sista?) amerikanska jul blev någorlunda bra :)


Räcket på altanen på mitt hus har fin ljusbelysning


Vi hade inte mycket snö på bakgården på julafton.. Mycket ovanligt tydligen där jag bor.


Jag och min värdsyster bakade något som liknade pepparkakor, men med en annan deg och jag passade på att göra svenska flaggan med glassyr :)


Köttbullar!!


Kyrkan vi gick till

Hoppas alla hade en riktigt bra jul!


Kommentarer
Postat av: Familjen Fryxå

Du verkar ha haft en bra jul. Det måste ha smakat bra med svenska köttbullar. De norska tortillas du fick var nog "lefser". Hoppas du får en bra nyårsafton. Gott Nytt År!

2010-12-28 @ 08:14:59
Postat av: linda

DU! Nu är det såhär att du ska fota ditt hus nu! LOVA MIG DET :D

2011-01-02 @ 20:12:44
URL: http://enlindatouch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0