Första dagen i skolan

Då var första skoldagen avklarad. Den var inte hemsk, den var faktiskt väldigt bra!

Jag och en tjej jag lärt känna innnan skolan började kom till skolan ungefär en halvtimme tidigt. Även fast vi var där så pass tidigt var det fullständigt KAOS. Det var redan sjukt många där och de delade ut scheman och kombinationer till skåp till alla samtidigt. Min kompis hälsade på en massa kompisar och försökte presentera mig, men det var svårt eftersom det var många där och ljudnivån sjukt hög.

Tillslut fick jag mitt schema och min låskombination. Till min besvikelse fick jag knappt några av de kurser jag valt från början... De hade bytt ut många och jag hade bland annat fått en bildklass (bild är ett av de ämnen jag gillar sämst) och en scienceklass. Jag fick byta tillslut, berättar mer om det senare.

Alla samlades i aulan klassvis och rektorn höll tal. Jag måste säga att min rektor är en av de roligaste och bästa rektorer jag träffat! Han är så chill och är lite på elevernas nivå mer än en tråkig rektor som bara sitter framför skrivbordet. Han är alltid ute och går och pratar med eleverna. När han pratat klart gjorde cheerleaderna ett uppträdande (ganska kasst måste jag säga, är van att se proffs på tv ;)). Sedan fick vi hålla handen på hjärtat och säga något i stil med att USA är bäst, alla kunde iallafall orden, har ingen aning om vad de stog och sa i kör. Sedan skulle man ställa sig upp i klassordning och skrika sitt år som man gick ut! Vi juniors skrek 2012, 2012!

Efter aulan gick vi till min "reach class" vilket är en lektion då man läser typ tystläsning hälfen av tiden och läser läxor hälften. Vi hade bara omkring 20 minuter lektion just idag eftersom vi skulle hinna gå igenom regler och förväntningar av alla klasser. Sen hade jag Engelska III vilket var lätt, man fick två kort och sen skulle man byta runt och hitta kort som passade en själv och sedan berätta för klassen. Jag tog "open-minded" och "honest".

Jag behövde inte ens anstänga mig för att prata med någon i klasserna eftersom de började prata med mig! På min skola kan man säga att det syns att jag är utlänsk och killarna presenterade sig på rad och ville gärna visa mig till mina klassrum, haha! Det var skönt dock, jag slapp leta klassrum själv.

Efter English hade jag matte, Algebra II. Har ingen aning om hur svår den klassen är för läraren pratade bara om mål och sådant idag. Har redan bytt så mycket på mitt schema och kvinnan som hjälpte mig var så hjälpsam, vill inte vara ivägen igen! Men om det blir för svårt måste jag ju självklart byta.

Efter matte hade jag Speech. Läraren i den klassen var jättecool och verkade härlig. Vi fick presentera oss som man gör på ett AA-möte. Man fick säga sitt namn och sedan repeterade hela klassen "Hi My!" och sen skulle man säga en sak man gjort i sommar.

Det är lite kul för vi har en utbytesstudent från Danmark på min skola och alla vet vad Sverige är (inte så säker på att de vet var det ligger) men ingen vet var Danmark är eller ligger! Har såklart fått lite roliga utbytesstudentfrågor som; 'Är det i Sverige man gör Schweizisk ost?' eller 'Är det kallt där?' när jag säger att jag bor i norra delen av Sverige. Har säkert fått fler, men de är de jag kommer på just nu.

Efter Speech hade jag Spanish II. Läraren frågade om jag hade haft spanska förut och när jag sa att jag hade haft 4 år spanska i Sverige sa hon; 'Then what are you doing in this class?' Hon sa att jag borde ha Spanish IIII vilket är den svåraste spanskan på hela skolan! Jag frågade om det verkligen var en bra idé med tanke på att engelska inte är mitt modersmål, men hon skrev upp lite på tavlan och frågade vad jag gått igenom. När jag svarade ja på allt sa hon att jag definitivt borde vara i Spanish IIII och att till och med det kanske skulle bli för lätt! Jag var tvungen att gå till hon som fixar med schemat och byta till mig en högre spanska. Jag ville egentligen ha Spanish III, men läraren insisterade på att jag absolut skulle ha Spanish IIII. Är lite nervös eftersom de flesta som tar spanska över huvud taget är native speakers från mexico som redan kan flytande spanska med som går i spanska för att lära sig grammatik och sånt. Jag som inte alls kan prata! Hjälp. Aja, får se hur det går.

Efter spanskan var det dags för the famous - LUNCH! På min skola är det lite annorlunda eftersom alla Seniors och Juniors har bilar så åker de ut i byn och äter. Kvar blir Sophmores och Freshmens - och jag haha! Men åt mina mackor som jag hade med mig med en annan tjej som också var ny på skolan - hon var ingen utbytesstudent dock, hon hade bara bytt skola. Men det var helt okej, var ändå tvungen att gå och prata om mitt schema igen eftersom jag inte var nöjd med det. Imorgon blir det nog bättre, blev erbjuden att äta lunch med några killar som visat mig runt ;)

Efter lunch hade jag egentligen en bildklass, Freedom of Expression, men var då och försökte byta bort lite klasser så missade den tack gode gud. Gillar inte alls bild. Av någon sort. Hade sedan Earth Sience med bara Freshmens, ingen aning om varför jag hamnade i den klassen. Sista lektionen var Gitarr och den var härlig, skönt att också ha slappare klasser.

Jag gick tillbaka för att ändra mitt schema och har nu klasser jag vill ha! Är jättenöjd! B står för Bluedays, vilket är klasserna jag kommer ha Tisdagar och Torsdagar och G står för Golddays, vilket är klasserna jag kommer ha Ondsagar och Fredagar. Måndagarnas lektioner är lite kortare men istället har jag alla klasser.

Måndagar går jag 09.00-15.30 och resten av dagarna går jag 08.00-15.30.

Bluedays
B1 English III
B2 Speech
B3 Fund of American Democracy
B4 Spanish IIII

Golddays
G1 Algebra II
G2 Basic Digital Photography
G3 Journalism I
G4 Guitar

Förhoppningsvis kommer mitt schema inte ändras något, men man vet aldrig. Det ser lite annorlunda ut på vårterminen, men kommer visa er då också.

Första skoldagen var awesome med andra ord. Nu måste jag verkligen sova för att orka med imorgon, det är sent här nu.

Ha det bra!




Kommentarer
Postat av: Albin

tjosan!

Länka varandras bloggar?

Hojta te isf (:

Ska också vara utbytesstudent i usa kan tilläggas! :D



peace

2010-08-26 @ 01:23:13
URL: http://albinsusatripp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0