Denver

Hemma från Denver!

Vi var faktiskt inte i själva Denver någonting, eftersom marknaden, the state fair, var ca. två timmar utanför Denver i en stad som heter Puablo. Resan dit tog ganska lång tid eftersom vi körde ganska stora omvägar. Först fattade inte jag varför vi inte bara körde raka vägen till staden Pueblo, men sedan förstog jag. Colorado är inte som Sverige, det finns något ivägen när man kör bil - berg.

Vi åkte direkt efter skolan på fredagen och kom fram till där vi skulle övernatta, en bit utanför Denver hos en kompis till min värdpappa, ungefär tio. Nästa dag åkte vi och lite annat folk som också skulle tävla med sina draghästar till marknaden.

Det var en väldigt stor marknad där det fanns tävlingar, matstånd och tivoli. Det enda som skiljde det från marknader i Sverige var att det fanns hästar överallt som  tävlade i allt vad western heter. Barrelracing, Cowtieing, Pulling osv. Det var riktigt häftigt att se alltihop!

Det var också roligt när vi skulle leda våra två (gigantiska!) hästar genom marknaden för att komma till stallet. Alla bokstavligen glodde och man hörde kommentarer som, 'Wow, those are HUGE' eller 'What kind of horses are they?'. Rasen de är heter Belgium och har för mig att det är den största hästrasen i världen, ska ladda upp några bilder på dem imorgon förhoppningsvis.

Första dagen gick vi runt och tittade lite. Marknaden var hur stor som helst och det var roligt att gå omkring och titta på olika tävlingar. En av de roligaste och mest annorlunda var en sport där hundar skulle ta sats från en ramp och sedan fånga en leksak, som deras ägare kastade ut, - i poolen. Tävlingen var att hundarna skulle hoppa så långt som möjligt!



Annars när vi (min värdpappa och syster) inte gick runt på marknaden skötte vi om hästarna och förberedde dem inför tävling. Väl dags för tävling var det förvånansärt mycket folk som tittade på tycker jag. Jag visste inte att denna sport var så populär.

Sporten går ut på att två hästar ska dra en släde, med vikter, 10 feet långt varje gång. De tävlar i tur och ordning tills de inte kan dra släden mer och de har en vinnare. De måste inte dra släden flera gånger på raken utan får såklart vila mellan dragningarna då de andra hästarna drar. De kanske låter som en grym sport, men dessa hästar är tränade (och byggda!) för det här och tycker det är kul så det är ingen fara.

Vi var på marknaden två dagar då det hände ungefär samma saker. Vi tävlade igen i horse pulling och kom trea precis som kvällen före!

Eftersom det tar ungefär fem timmar att köra hem från Pueblo (med hästar och allt) så övernattade vi hos kompisen igen (kvällen innan sov vi på ett aslyxigt hotell) innan vi åkte hem på måndag morgon. Ja, jag missade skolan den dagen - men so what. Det var en rolig upplevelse!

Nu jagar läxorna mig och jag måste ta itu med dem, men jag bjuder på lite bilder sålänge. Ska försöka ladda upp ännu mer imorgon.






Kommentarer
Postat av: a

"Colorado är inte som Sverige, det finns något ivägen när man kör bil - berg." Haha, skööööönt! Men tänk hur mkt du sett. Bara på några veckor och ännu bättre hur mkt du kommer få se! Le mer nu My, kramar!

2010-08-31 @ 10:16:02
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0