Tårta

Håller precis på att baka en kaka som jag ska ta med till Linda dit jag och familjen ska ikväll! Jag och Linda ska sedan gå tillbaka till mig då och Alice kommer. Vi ska ha en riktig girlsnight då vi ska se filmer och prata tills vi somnar. Tagga!

Känner att jag måste dela med mig av receptet av den otroligt goda chokladtårtan jag håller på att göra! Har gjort den förut och den blir verkligen supergod! Jag har ändrat i receptet lite så jag kör på mörk choklad inuti och ljus utanpå och så tar jag bara pyttelite kaffe eftersom det smakar väldigt starkt och jag är inte ett så jättestort fan av just kaffe... Den är superlätt att göra och det är lätt värt det! Lova att baka den nu och njut!

Ingredienser
150 g smör
200 g mörk choklad, 70 %
1 msk frystorkat kaffepulver
3 ägg
2 dl strösocker
1 1/2 dl valnötskärnor, grovt hackade
1 msk vaniljsocker
1 dl vetemjöl

Garnering:
1 dl vispgrädde
100 g mörk choklad, 70 %
10-12 hela valnötskärnor

Servera med:
3 dl vispgrädde

Ugn: 200º
 
Gör så här:
1. Kläm fast ett bakplåtpapper i botten på en bakform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Klipp bort överflödigt papper. Smörj formen med smör. Lägg chokladen i bitar i en bunke. Smält smöret och häll det över chokladen. Rör om tills den har smält. Blanda ner kaffepulvret.
2. Vispa ägg och socker poröst i en bunke. Rör ner chokladsmeten, valnötter, vaniljsocker och vetemjöl. Häll smeten i formen och grädda kakan mitt i ugnen, ca 30 minuter. Den ska vara lite krämig.
3. Låt kakan stå några minuter. Skär med en kniv runt formens kant och lossa den. Stjälp upp kakan på ett bakplåtspapper, ta bort botten och det fastklämda papperet. Låt kakan kallna helt.
4. Bryt chokladen i bitar och lägg den i en bunke. Koka upp grädden och häll den över chokladen. Rör om tills den smälter. Låt chokladkrämen svalna. Bred den över kakan och garnera med valnötskärnor. Låt chokladkrämen stelna i kylen. Servera tårtan med vispad grädde.



~You're not alive until you start livin'~

Kommentarer
Postat av: linda

ikväll kommer bli en bra kväll!

2010-04-05 @ 14:57:56
URL: http://enlindatouch.blogg.se/
Postat av: alice

förstår du hur bra ikväll kommer bli eller?!?!?

2010-04-05 @ 15:49:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0