Tiden är inne

Dagens tips: Underskatta aldrig vinterns kyla. Jag gick på promenad men Cissi idag och höll bokstavligen på att frysa ihjäl. Hade då fingervantar och ingen mössa. Mina tår gick nästan av i mina tunna stövlar och mina ben sved som bara den av kylan som trängde igenom jeansen. Nu har jag lärt mig att man aldrig ska gå ut innan man vet hur kallt det egentligen är. Kom levande hem iallafall och hoppas till gud att jag inte åker på en förkylning över nyår.

Såg att jag fått en kommentar om skolan jag går på, UIG, vad kul! Jo, UIG. När jag skulle välja till gymnasiet hade jag väldigt svårt för vilken skola jag ville gå på. Att samhällsprogramet var något för mig var jag helt säker på men jag pendlade mellan att gå på Östra Gymnasiet och UIG. Jag var osäker på om UIG var den rätta skolan för mig eftersom jag inte var säker på att jag skulle trivas på en sån liten skola. Jag hade varit på praso innan men var fortfarande inte helt övertygad. Det slutade med att jag valde Östra, som hade ca. 1500 elever. När det hade gått en tid och jag hade funderat ännu mer på saken märkte jag att jag inte kunde släppa tanken på att gå på UIG. Prason där hade gett mycket bättre intryck än den på Östra. Tillslut bestämmde jag mig för att göra omval. På omvalsperioden valde jag UIG som förstahandsval istället och kom in.

Nu när jag gått ett halvåt på UIG kan jag inte förstå varför jag någonsin tvekade. Min klass är helt underbar och man får mycket bättre sammanhållning än vad jag tror man skulle fått på tex. Östra eller Draggen. Utflyckten till Pengsjö första dagen i skolan gjorde mycket och man svetsade ihop klassen. Lärarna är bättre än jag kunde drömma om. Det känns inte som att gå till skolan, det känns som att komma hem till några kompisar och bara lära sig nya saker. Lärarna förstår en, ser och bryr sig om en på ett annat sätt än de gjort på min högstadieskola. Att skolan är liten ser jag nu som en fördel eftersom man slipper känna de där stirrande blickarna i korridoren av andra elever som jag tyckte var så irriterande förut. Här på UIG känner man sig som hemma och man vet vilka alla är.

För att sammanfatta lite, jag kunde personligen inte gjort ett bättre val än UIG. Jag trivs hur bra som helst och hade inte trivits bättre någon annan stans. UIG passar mig perfekt.


Nu till något helt annat. Jag har bestämmt mig för något som jag har tänkt på väldigt länge. Rättare sagt, det har funnits i mitt bakhuvud flera år. Jag har bestämt mig för att studera i USA ett år. Göra ett highschoolyear i USA. Det har alltid varit en dröm att åka och det har funnits miljoner om och men, men nu har jag bestämmt mig. Jag ska ansöka till att åka 2010/2011. Alltså om allting går enligt planer åker jag i Augusti 2010. Nästa år alltså. Jag tror och hoppas av hela mitt hjärta att det kommer bli en underbar upplevelse även om jag kommer sakna er här hemma till tusen! Jag känner att jag vill se världen och uppleva nya saker. Visst, många ställer sig säkert frågan, varför nu? Varför inte vänta tills efter gymnasiet så slipper du gå om ett år på gymnasiet? Svar, ja, jag måste gå om men jag känner att det är värt det. Jag vill uppleva och utvecklats NU. Nu är min tid inne. Nu är min tid inne att prova min vingar i ett annat land, en annan kultur och träffa nya människor. The time has come.

Detta måste vara det längsa inlägg genom min bloggs historia och bara därför och för att ni söta som följer min blogg bjuder jag på en bild av mig i glasögon. Många vet det inte men jag bär faktiskt linser 99% av tiden. Glasögon har jag för det mesta bara när jag är hemma.


PS. Håller på att pilla på en ny design just nu så bloggen kommer förmodligen ändra utseende inom de närmsta dagarna ;)

Kommentarer
Postat av: alice

Åh, jag älskar det här inlägget! =)

Roligt att du bestämt dig antar att det blir mycket planerande framöver men det kommer gå fint! Kraaaamar!

2009-12-27 @ 17:01:12
Postat av: Elin

Åh vad kul om utbytesår! :D har du kollat på någon organisation än? :)

2010-01-06 @ 23:21:36
URL: http://elinoz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kul att du skrev om det här:) men en annan sak, vad gjorde ni i pengsjö? och övernattade ni där och isof hur? :)

2010-01-11 @ 15:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0