Don't you wanna stay

Har inte skrivit på länge men jag har varit upptagen! Klev upp 3.30 på fredagsmorgonen för att åka på en friidrottstävling i Grand Junction. Det var regionals, vilket är en större tävling som avgör om man går till state (högsta ligan i varje stat) eller inte. Det varade både fredag och lördag. Åkte sedan bokstavligen direkt när jag kom tillbaka med bussen till min kompis födelsedagsparty där jag sov över också. Söndagen tillbringades med vänner och pojkvän och var helt underbar. Det blev grillning och solning i det fina vädret - toppen!

Har även fått lite frågor som jag ska passa på att svara på. Skriv gärna fler, är glad över att få dem :) Tack för alla söta kommentarer förresten!


Hej :) Tycker det är super kul att du skriver medans du är i USA, för jag funderar på att åka. Jag undrar om du måste gå om ett år när du kommer tillbacks till Sverige? :) Fast jag åker nog hur som helst, det verkar grymt kul! :D
PS. Vas fin klänning du hade på prom! Ar det dyrt att handla i Colorado, finns det typ Forever 21?
Vad roligt att du funderar på att åka! Ja, jag måste gå om ett år när jag kommer tillbaka, mina betyg här räknas inte och förs inte över. Det är verkligen en möjlighet jag råder alla att ta, detta år har varit det bästa i mitt liv och jag har inte ångrat en sekund att jag åkte. Har haft så sjukt roligt och har träffat enormt mycket människor jag inte skulle träffat annars.

Nej, det är inte alls dyrt att handla i Colorado. Jag tycker USA in general är mycket billigare än Sverige. Kläderna, maten, bilarna..allt. Alla håller på att flippa ur när jag säger att bensinen i Sverige kostar 8 dollar/gallon vilket är dubbelt så mycket som här, här betalar de ca. 7kr/litern (4 dollar/gallon). Ja, Forever 21 finns på ett flertal ställen här, vet bara om några i Denver dock. Det finns många klädaffärer som har fina kläder här, det skadar ju inte att allt är så billigt heller!


Hej!
Klickade just in på din blogg och måste säga att den är jättebra!
Tänkte passa på att ställa en fråga till dig.
Jag skulle jättegärna vilja studera i USA ett år, men är orolig att jag inte klarar språket och skolan. Det verkar vara väldigt hårt tempo i skolan och svåra läxor/prov. Hur är det t ex att göra proven på Engelska? Skulle du kunna berätta lite om hur det är med skolan i USA?
Tack! Jag kan berätta att språket är det sista du behöver oroa dig för :) Även fast man inte har MVG i Engelska innan man åker så har Sverige som land väldigt bra Engelska kunskaper jämför med andra länder. De kommer inte förvänta sig att du kan språket helt flytande, det är tvärtom, de är intresserade om hur du lärde dig så bra Engelska (Amerikanare kan oftast bara ett språk) och de kommer tycka din accent är söt.

Angående skolan så tycker jag den liknar svenska skolan på många sätt, men den är också väldigt olik. Du får välja de flesta kurser du vill läsa (förutom de som är obligatoriska för din organisation) till skillnad från Sverige då vi inte kan välja vad vi vill läsa i samma utsträckning. Det beror helt på vilken skola du går på, men jag tycker inte våran skola har så högt tempo. Det som gör skolan jobbig är alla läxor. Du får läxor i princip varje dag, ofta från en lektion till nästa gång du har den lektionen. Det är ofta läxor som är väldigt lätta men tidskrävande. Proven behöver du inte oroa dig för. Om det är något ord du inte förstår är lärarna glada att förklara det för dig och de flesta prov är ändå multiple choice då du har flera svarsalternativ vilket för det 1000 gånger lättare. Har många klasser då jag skriver mycket uppsatser vilket kan vara jobbigt, men tänker inte ens att jag skriver på engelska längre, ska bli sjukt konstigt att skriva uppsatser på svenska nu. Sedan så vill alla lärare att man "double space" våra uppsatser, vilket betyder att man ändrar raderna (till 2.0) så att de får plats att skriva kommentarer, vilket gör din uppsats två gånger längre än vad den egentligen är! Räddar mitt liv haha.

Skolan är inte svår, men det beror på vilka kurser du tar. Matten kan vara krånglig, det är den jag har problem med, men det ska bli konstigt att komma hem igen eftersom nu har jag lärt mig alla nya termer och saker vi lärt oss på engelska, så kommer komma hem och inte kunna uttrycka mig på svenska haha.

Det skolan tar seriöst på är om du är sen. Kommer du 30 sekunder sent till en lektion måste du hämta en lapp i kontoret som godkänner/icke godkänner din "tardy" (att du är sen). Får du frånvaro från en lektion som inte är "excused" (godkännd) får du en timmes kvarsittning efter skolan. Missar du mer än en lektion på samma dag (måste vara i rad tror jag) ringer skolan till dina föräldar och frågar varför du inte är i skolan. Min skola har "open campus" vilket betyder att vi kan åka var vi vill på lunch och raster. Vissa skolor har "closed campus" vilket betyder att du inte får lämna skolan på hela dagen utan tillstånd. Men allt det här lär man sig, det är ingenting att oroa sig över. Det låter värre än vad det är. Som sagt, man lär sig alla regler och de har ofta överseende med att du är utbytesstudent ;)


Jag står i startblocken för att springa 100m på regionals i friidrott i fredags (lane 1)

Kommentarer
Postat av: linda

Åh, jag typ gråter när jag läser allt, åhh jag saknar dig my :) :) nu får allt ta och komma hem. och då kommer jag inte släppa iväg dig något mer :) haha.

2011-05-16 @ 10:33:33
URL: http://liindaslya.blogg.se/
Postat av: Mamma och Pappa

Härligt att ni fått så fint väder! Hoppas tävlingarna gick bra! See you soon - puss

2011-05-16 @ 20:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0