Detta lärde ingen mig på engelskalektionerna...

Det finns massor av slang och ordspråk som folk använder sig av här som jag inte hade någon aning om vad de betydde innan jag kom hit. Det är roligt när man själv börjar använda dem hela tiden, som en äkta amerikan! Det är såklart olika beroende på var i USA man bor, men detta är några ord jag hör och använder dagligen:

Legit/Legimitate = Något är coolt, häftigt. (That's legit!)
Fo sho! = For sure/Såklart
That's what she said = När någon säger något som kan relatera/missuppfattas till något sexuellt
Shotgun = Ropar man om man vill ha framsätet/passagerarsidan i en bil
Lol = Alla vet vad detta betyder men ALLA här använder det HELA tiden. I Sverige är det helt ute, men här kommer jag på mig själv att använda det i varje mening i sms.
Aight = Alright
Fugly = Fucking ugly
Prick = Asshole/Skitstövel (You're a prick!)
Eeeee! = Typ som "ooooohh", något man (ofta åskådare eller kompisar runtomkring som lyssnar på konversationen) säger om någon säger något som den andre inte kan säga emot till.
Burn! = Samma sak som Eeee ungefär.

Det var de jag kom på just nu, finns säkert fler!






Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag älskar FO SHO! Använder alltid det :)

2011-02-10 @ 01:56:46
URL: http://utbytesstudent.se/blogg/jenny
Postat av: Ellen

Jag vet precis vad du pratar om :P i Kalifornien använder dom hella och heka framför massa ord också och legit va något jag absolut inte förstod första gången jag hörde det...



Vet inte hur det är där du bor men det som förvirrade mig mest första gången i californien va när dom frågar "Hey what's up?" jag vet aldrig vad jag ska svara på det... Haha men aa man märker sen att man använder dom själv :D

2011-02-22 @ 11:55:25
URL: http://ellenbratt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0