YFU

Jag fick lite frågor om just den organisation jag åker med, Youth For Understanding, så jag tänkte jag kan berätta lite mer om dem :)

YFU är en väldigt liten organisation i Sverige med desto större i andra länder. YFU jobbar ideelt, vilket innebär att de inte vill tjäna pengar på det de gör, de gör detta för kul. YFU har funnits i över 50 år och har mycket erfarenheter av utbytesstudenter. De flesta som jobbar på kontoret har själva varit utbytesstudenter vilket för det lätt för dem att besvara alla frågor man har som utbytesstudent. Jag har själv ringt dit många gånger och de har alltid varit väldigt trevliga och haft svar på alla mina frågor.

Att åka som utbytesstudent till USA med YFU kostar 66 000 kr, utan fickpengar. Då ingår saker som försäkringar, skolgång, förberedelse och hemkomst läger, skolgång osv. Det som inte ingår är tex. flygresa, vaccinationer, visumkostnader, eventuella kostnader för skoluniform, böcker osv. Läs mer om vad som ingår och inte ingår på deras hemsida.

Angående priset så är det mina föräldrar som betalar grundavgiften. Jag är väldigt tacksam för att de stöttar mig igenom det här så att jag får chansen att uppleva den här otroliga möjligheten. Fickpengar sparar jag just nu ihop själv. Eftersom jag inte får något studiebidrag när jag är i USA (tror man bara får det inom Europa) så måste jag spara ihop ganska mycket. Jag har hört att de flesta lägger ut 1500-3000 kr per månad i fickpengar, det är lite olika beroende på person och var man bor. Jag har även sökt ett stipendiumvärt 10 000 kr via YFU för goda studieresultat, om jag har fått det eller inte avslöjas den 15 april.

Hittils är jag väldigt nöjd med YFU, de har varit toppen och jag har ingenting att klaga på! Jag kan såklart inte veta hur det kommer fungera i värdlandet, det är då alla organisationer verkligen sätts på prov, vilka man än åker med. Idag finns det hur många organisationer som helst man kan välja att åka med. De jag vet om är EF, STS, Explorius, Rotary, AFS och YFU. Jag hade faktiskt tänkt ansöka med Explorius först, men efter att ha granskat alla organisationer verkade YFU bäst av den anledningen att de är samma företag i USA. I många andra organisationer som tex. Explorius, lämnar de över till andra sammarbetsorganisationer när man kommer till USA. En annan orsak till varför jag valde just YFU är att jag kollade igenom alla sidor av studenter som hade åkt med YFU och jag kunde inte hitta en enda som var missnöjd med organisationen.

För att svara på hur ofta jag bloggar så ska jag försöka blogga ungefär varannan dag, beroende på hur mycket det finns att blogga om. Just nu står det ganska still men tanke på att jag lämnat in alla mina papper och bara väntar på placering, men jag ska försöka blogga så ofta jag kan iallafall! Om ni vill följa min blogg är det lättaste sättet att prenumerera på mig i bloglovin, det är lätt att skaffa och använda så jag rekommenderar det starkt!

Angående när man ska ansöka så var jag ganska sen med att anmäla mitt intresse, vilket jag gjorde i mitten av januari nån gång. Mina papper skulle in den 1 april så det är bra om man vet om det så det inte blir så stressigt. Jag tror den sista anmälningsdagen den 15 mars med YFU, men då har man bara två veckor på sig med papprerna vilket blir väldigt stressigt så jag rekommenderar att man är ute i god tid! Ni som ska söka 2010/2011 går det nog bra att anmäla sig redan nu skulle jag tro, man kan inte vara ute i för god tid! Angående när papperna ska in så är det olika beroende på organisation men de flesta vill ha sina papper i slutet av mars, början av april någon gång, men det står som sagt på organisationernas hemsidor.

Hoppas ni har fått svar på några frågor iallafall, annars är det bara att fråga på! Jag är mer än glad att berätta om mitt utbytesår :D









Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag åker till USA med STS i höst, länka? =)

Föresten har du valt ett område i USA eller har du öppet så att du kan komma var som helst?

2010-03-29 @ 17:24:43
URL: http://www.jennyns.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0