In the mountains!

Nu äntligen fick jag tag på en converter så jag kan ladda min dator! Hittade den på en affär som jag inte kom ihåg vad den hette, lyckades ta den sista!

Så... Har varit här i 3 hela dagar och har äntligen lyckats vänja mig vid tidsskillnaden! De första dagarna var jag sjukt trött hela eftermiddagen och somnade nästan på stället vid middag eftersom det är mitt i natten hemma då. Jag vaknade också tidigt på mornarna eftersom det är eftermiddag hemma då. Nu kan jag sova ut längre och jag är inte så trött på dagarna längre, bara lite.

Okej, så dessa dagar har varit fullpackade!

I lördags var vi som sagt i Aspen där vi gick på marknaden där. Min värdpappa säljer ketchup, senap och dressing i ett av stånden där. Till att börja med är Aspen grymt fint! Det är en liten stad som är omgiven av berg (och av rika människor! Det står typ 20 private jets på flygplatsen!)

Här är jag på marknaden med ett av bergen i bakgrunden.



Annars var marknaden väldigt mycket som en svensk marknad. De sålde smycken, mat, blommor och lite andra grejer som brukar finnas på marknader. Jag åt den största varmkorv jag ätit i hela mitt liv, det var en gigantisk kort nerstoppat i typ en baugette.

Det fanns mycket fika, typ bullar, muffinsar, kakor, men även mycket mexicanskt. Här i Carbondale och i byarna runtomkring bor det extremt mycket Mexicanare och folk från Sydamerika! Hittade en statistik på internet som sa att ca. 50% av eleverna i min skola är Hispanic, alltså från typ Sydamerika eller Mexico! Det är kul för jag har absolut inget emot dem eller något annat "folkslag", det blir en kul kontrast till hemma! Min värdfamilj sa att de kom hit för att det fanns mycket jobb för några år sedan, jag tyckte bara det var ett konstigt ställe att komma till, Colorado som ligger mitt i landet. Jag trodde det skulle finnas mest i Arizona eller New Mexico, men där ser man!

Det var väldigt varmt den dagen, ungefär 27 grader! Det var ingen fuktig värme som det är hemma, utan bara varmt och härligt. Efter marknaden gick vi och handlade lite. På affärerna där har de såna här coola betala-själv apparater! Vi har de på några enstaka affärer hemma, men här fick man verkligen dra streckkoderna och sånt själv för att sedan betala med cash eller kort i själva automaten! Jag tyckte det var coolt iallafall.

Här är lite bilder från bilturen hem!


Mt. Sopris som Carbondale ligger precis nedanför

Lite berg


Vi körde även förbi min skola, den ser sjukt fin ut! Här är en del av den.


Hemma igen så gav jag dem presenterna jag köpt! De älskade boken "The year in Sweden"! De har kollat i den jättemycket och kan ibland komma med spontana kommentarer som att "jag läste att i Sverige där...", jätteroligt! Vi hade även mina värdförläldrars kompisar på besök och de var också fashinerade över lilla Sverige, haha! Min värdsyster älskade sin bakbok, Swedish cakes and cookies, jag får svara på frågor om jag har ätit dessa eller vilken tid på året man gör de här... Det är så roligt! De har även roligt med kortleken med Svenska motiv på varje kort. De frågar och kommenterar bilderna, haha! De gillade även brickan med Sverigemotiv och osthyveln jag gav dem. Och godiset såklart!

På söndagen fick jag rida som jag berättade. De har fyra hästar, två ridhästar som heter Joker och Tanner och två draghästar (min värdpappa älskar "horsepulling" vilket är en tävling om vilka hästar som kan dra mest vikt), George och Davey. Igår red jag Joker, en jättefin och stor svart häst som ni såg på bilden i förra inlägget. De rider western style vilket jag aldrig provat. Jag kan säga att det var HELT annorlunda att rida western. Well, jag red inte riktigt western, jag red min stil (english style som de flesta i Europa gör) i en western sadel på en western häst. Han var jätteduktig och förstog inte allt jag ville eftersom han inte är tränad till det, men det gick bra, ramlade inte av iallafall! Gillar english style mer dock, det är mer arbete med hästen, i western style flänger man mest runt tror jag, om de inte plockar fram tunnor och sånt man ska racea mellan - hjälp.

På torsdag ska vi på rodeo! Har aldrig sett det så det ska bli sjukt coolt! Inte för att jag är intresserad, men men, häftig upplevelse iallafall!

Idag, måndag, så har vi varit och handlat lite, bland annat min converter. Köpte även allt det här (det är SJUKT billigt här) för bara 24 dollar - 180kr!

Bodywash, pinsett, nagelsax, hörlurar och en bok

Har även börjat gilla hundarna mer och mer. Gillade dem inte särskillt mycket i början, men nu börjar jag gilla dem mer och mer! Speciellt deras "lilla" German Shepherd, Cache (uttalas "Cash" som 'kontanter' på engelska). Han är så söt och jättegosig!

Cache och en av deras katter, Sunny

Vad mer... Jo, familjen är verkligen super. De gör allt för att jag ska trivas och de är supersnälla! De är ivriga att berätta om Colorado och USA och lika intresserade av att höra hur jag har det och hur saker funkar i Sverige. Jag trivs som bara den och hoppas det kommer vara lika bra hela året!

Här är mitt rum som ligger i källaren förresten. Lite stökigt, men jag gillar det!



Imorgon ska vi åka till skolan, som börjar på måndag den 23, och kolla och välja kurser och sånt. Min vädsysters kompis storasyster är ett år yngre än mig och ska visa mig runt och så. Det blir nog kul! Wish me luck!


Kommentarer
Postat av: Cecilia

åh vad glad jag är att du har det bra!! <3 gissa vad jag köpte igår? the last song på pocket hahahah. det ser väldigt fint ut btw! :)

2010-08-17 @ 08:58:53
URL: http://livingusa.blogg.se/
Postat av: sofia

åh vad du verkar ha det bra, på fredag åker jag till michigan!! wohooo!

2010-08-17 @ 14:58:16
URL: http://sofiamichigan.devote.se
Postat av: linda

haha, men oj då kan jag säga precis likadant som cecilia! gissa vad jag köpte igår? ;) the last song på engelska! ÅH, vilket rum du har dubbelsäng och allt! saknar dig, och nu känner man att hösten är påväg här hemma, det luktar "kallt" ute ;) kram på dig fina du!!!

2010-08-17 @ 17:34:10
URL: http://enlindatouch.blogg.se/
Postat av: Elin

Åh vad vackert det är! Och familjen verkar ju suuper :D

2010-08-17 @ 18:37:37
URL: http://elinoz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0