It is not a good bye, it's a see you later

Tack för alla frågor och hoppas ni fick de svar ni ville! Om ni vill fråga något mer, tveka inte utan fråga på. Jag tycker det bara är roligt :)

Vad är det bästa respektive sämsta med Colorado?
Det bästa tycker jag nog är naturen. Vackra berg överallt! Det sämsta.. Det var en svår fråga, men jag måste nog säga "the Colorado weather". Det var för det mesta bra väder, men vad jag inte var vad vid och vad man blev smått irriterad på var att vädret ändrades bokstavligen på 15 minuter ibland. Jag var med om att det var strålande sol, 15 minuter senare haglade det och en halvtimme senare regnade det. Man visste aldrig vad man skulle ha för kläder för vädret ändrades hela tiden!

Kan du berätta lite mer om dina vänner från USA och din pojkvän? Ska de börja på college nu till hösten?
Jag hade tur och hittade verkligen bra vänner. Vänner som jag litade på och som jag kommer ha livet ut. Vissa var mer ytliga, men det var ändå vänner som jag hade otroligt kul med och som jag kommer sakna. Mina bästa vänner ornade ett surprise going away party sista dagen jag var där, vilket en massa av de som jag ville se innan jag åkte var på! Helt underbara vänner alltså.

Min pojkvän och jag träffades i skolan och vi firade 4 månader tillsammans i veckan. Att lämna honom på flygplatsen var det svåraste jag gjort i hela mitt liv, men vi är fortfarande tillsamman och mejlar dagligen. Har ringt honom ett par gånger också. Saknar honom något så enormt och tänker på honom hela tiden. Han ska försöka hälsa på någon gång och jag samlar pengar till att häsla på, så förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan vi ses!

De flesta av mina vänner som var seniors ska gå på college till hösten. De allra flesta gör det. Min pojkvän ska inte göra det dock. Han ska jobba hela sommaren och första terminen, sen ska han försöka söka in på ett college i Denver på vårterminen :)

Finns det saker som du gjort i USA som man egentligen inte fick göra av organisationen? Kan du inte skriva om det då?
Jag skulle helst inte vilja prata om det på bloggen, men förstår att du är nyfiken ;)

Måste man vara väldigt frammåt, och prata mycket osv för att kunna få vänner, var det svårt eller lätt?
Nej, man måste inte alls vara framåt för att få vänner i USA. Jag skulle klassa mig som ganska blyg innan jag åkte och jag fick väldigt många vänner! Man tvingas vara väldigt öppen och social i USA för att få vänner, men det kommer inte bli några problem. Ofta är folk väldigt intresserad av att du är från ett annat land och du får uppmärksamhet i början. Det gäller bara hitta rätt vänner och hålla hårt i dem :) Det var ganska svårt i början att veta vilka som var ens vänner, men det blev mycket lättare efter ett tag, det gäller bara att aldrig ge upp och ha tålamod!

Hur lång tid tar det att flyga till USA?
Från Stockholm tar det ca. 8 timmar till New York. Om du vill vidare i landet beror det helt på var du ska, men jag flög till Denver och det tog ungefär 4 timmar från New York.

Var det svårt med det engelska språket, och typ pratade de i USA långsammare med dig så du skulle förstå bättre?
För mig var det inte alls svårt med engelskan. Jag hade väldigt bra grundkunskaper, men även om man nu inte har det så lär man sig väldigt fort! Sverige i allmänt har väldigt bra engelska och man kan göra sig förstådd även om man inte kan språket perfekt. Visst, jag gjorde bort mig många gånger med att uttala ord fel och säga helt fel ord för fel grej, men det är bara att skratta med och lära sig av sina misstag. Det är inget att oroa sig över, språket är inga problem, man lär sig otroligt fort som jag sa.

Folk som inte kände mig pratade långsammare i början. Mest för att de inte visste om jag förstog antar jag. När de hörde hur bra engelska jag hade började de prata normalt. Det jag störde mig lite på dock var att ibland när någon sa ett ord jag inte förstog och jag sa "I don't understand eller "I have no idea what you just said" pratade de långsammare så att jag skulle förstå, vilket såklart inte hjälpte alls eftersom det var ett ORD jag inte förstog vad de betydde och då hjälper det ju såklart inte om de pratar långsammare. De lärde sig efter ett tag och jag började också istället fråga specifikt "What does that word mean?" eller något sånt.

Det viktigaste är att du frågar! Det är ingen som kommer tycka du är dum som inte förstår, de tycker redan det är coolt att du kan ett annat språk helt flytande och hjälper dig mer än gärna förklara vad något betyder eller hur något i USA funkar. 

Är high school likt de man ser på film, eller är det stor skillnad?
Min high school var väldigt liten, ca. 300 elever, så det var inte så väldigt mycket high school spirit som i alla filmer, mest för att alla kände alla och stog varandra väldigt nära så det fanns inga "gäng", dvs, tönterna, de populära, fotbollskillarna osv. Det fanns såklart sporter och så så det var väldigt coolt. Det som var school spirit för mig var hur mycket alla engagerade sig i skolan. Vi hade en massa roliga dagar som eleverna ordnade och de flesta spelade någon sport eller var med i någon klubb, så många stannade kvar på skolan till 6-7 på kvällen. Det är också väldigt roligt att gå och kolla på matcherna och se hur mycket skolan supportar deras skollag. Jag tycker definitivt att den svenska skolan borde vara lite mer som USA's, alltså ha lite mer school spirit!

Hur gick det med ditt springande?
Om du menar i track så gick det bra. Visst, jag var absolut inte den bästa, men jag gjorde framsteg och jag fick lite motion vilket var det viktigaste för mig.

Jag fundera på att bli utbytesstudent om några år, men är väldigt blyg, tror du att jag skulle klara mig ändå?
ÅK! Du kommer aboslut klara dig! Det spelar ingen roll att du är blyg, du kommer få en upplevelse som du kommer komma ihåg för livet. Jag lovar dig att i slutet av året kommer din blyghet vara borta. Om du har chansen så tycker jag absolut att du ska åka! Jag hade det bästa året i mitt liv, det är värt att ta chansen!
 
Fick du hjälpa till mycket me djuren och med hästarna?
Nja. Hade som "chore" att mata hundarna varje dag klockan fem, men eftersom jag nästan aldrig var hemma då blev det inte nått mer med det... Hade ju track till sex och om jag inte gjorde det var jag med kompisar. De skötte om resten av djuren, dvs. de fyra hästarna, två getterna, två hundarna, två kaninerna och de två katterna. Fick även göra andra saker någon gång ibland som att ta ur diskmaskinen, diska och laga mat.

Hur var det att gå i en ganska liten skola?
Underbart! Alla vet precis vem du är och det är lätt att få vänner. Du får lära känna alla dina lärare och det är helt enkelt bäst! Jag säger inte att det är dåligt att gå i en stor skola, men vad jag har hört är det lite svårare att få vänner pga att du försvinner lite i mängden. Vissa personer kom fram till mig och pratade och visste tillochmed vad jag hette medans jag inte hade någon aning om vem de var! Men det var bara roligt, jag njöt!

Hur funkar det med kurser man väljer i skolan?
Jag gick till våran councelor några dagar innan skolan började och fick välja vilka klasser jag ville läsa. Sedan fick jag mitt schema första dagen och det var ju inte alls de kurser jag hade valt. Jag gick till the office och fick ändra en massa, men det var mest på grund av att jag var utbytesstudent tror jag, jag ändrade nästan hela mitt schema, de flesta fick bara ändra en eller två klasser. Jag antar att de ville ha klasser jag tyckte om :)

Hur funkade det innan du reste iväg, fick du gå på interjuver och hur blev du "förberedd"?
Jag reser med YFU och först fick jag skicka in en intresseanmälan och sedan kom det några och intervjuade mig. Det var inte alls farligt, de frågade mest om jag var redo för bo i alla typer av familjer, varför jag ville åka osv. Sedan var jag på ett förberedelseläger i Stockholm där alla utbytesstudenter som skulle åka var. Där fick man tips och råd och man fick prata med både de som skulle åka och de som varit iväg. Det var väldigt intressant och givande. 

Ska du fortsätta blogga här nu under sommaren och efter USA? Vill gärna fortsätta läsa din blogg! (:
Tack :) Ja, jag kommer förmomdligen fortsätta blogga om hur det går efter USA. Hur det går i processen att komma hem liksom.
 
Vad var värst, att lämna Sverige eller att lämna USA?
Läman USA. No doubt. Att lämna Sverige var otroligt jobbigt, men jag visste att jag skulle komma tillbaka och att min familj skulle vara kvar och där för mig. När jag lämnade USA visste jag att även om jag kom tillbaka skulle ingenting vara som det varit. Jag skulle inte gå i skolan, inte bo hos min värdfamilj och alla seniors jag lärt känna skulle vara iväg på college. Vissa personer jag lärt känna skulle jag aldrig se igen. Jag har skaffat vänner och minnen för livet och jag har aldrig ångrat en sekund att jag åkte.

Jag kommer definitivt hålla kontakten med mina bästa vänner där och min pojkvän såklart, men det är tungt att inte veta när jag kommer se dem igen. Jag sparar pengar just och jag hoppas jag får ett jobb så jag snart kan åka och hälsa på. Sedan har jag och en av mina amerikanska kompisar lite planer för nästa sommar, men avslöjar dem inte nu ;) 

Hur känns det att komma hem efter ett år i USA?
Det känns bra. Väldigt ovant, men det känns väldigt bra att kunna göra vad man vill och kunna ta sig var man vill - UTAN bil. Känns otroligt skönt att kunna kontrollera vad man gör själv utan att vara beroende av skjuts.

Kommer du att åka tillbaks dit?
Absolut. Så fort jag kan. Nej, men jag ska såklart åka tillbaka och hälsa på så fort jag kan, min pojkvän bor ju där :)

Vad ska du göra i sommar då?
Har inga speciella planer. Ska umgås mycket med familj och vänner nu när jag varit borta ett år. Ska försöka få ett jobb också.

Fick du några kulturkrockar, om ja, i sånna fall vad?
Många! Haha, nej men bara små saker som att man oftast inte tar av sig skorna när man går in, heltäckningsmatta överallt, att de äter enorma frukostar, ALLA har hundar, att komma försent i skolan var otänkbart, säga pledge of allegiance varje morgon i skolan, alla vänner har bil...Finns säkert fler saker men det är de jag kommer på nu.
 
Vilka stater har du besökt?
Jag hälsade på Cecilia i Arizona och min värdmamma och syster campade i Utah. Åkte även på en resa YFU ordnade till Hawaii.

Vilka stater vill du åka till som du aldrig fick tid att göra under ditt utbytesår?
Jag hade jättegärna velat sett Californien eller någon stat på östkusten, typ New York. Skulle vara coolt att se det omtalade Texas också. Kanske nästa gång ;)
 
Vad har varit roligaste med ditt år och tråkigaste?
Det roligaste har varit allt jag gjort med mina vänner och alla nya och roliga människor jag träffat. Alla upplevelser jag haft är mer än jag någonsin trodde var möjligt. Det tråkigaste var nog de gånger jag hade hemlängtan och min drama klass i skolan haha. Min drama klass skulle vara med en superbra lärare som heter Ralph, men han kunde inte i sista stund pga. andra klasser han var tvungen att lära ut, så vi fick Mrs. Wright = Mardröm. Hon var helt enkelt korkad, kunde ingenting om ämnet och vi fick göra löjliga lekar. Hon hade också ett skratt som fick håret att resa sig på armarna. Ugh. Aldrig mer, känns otroligt skönt haha.

Jag undrar hur du gör med gymnasium och sånt här hemma i Sverige?
Jag måste "gå om" ett år som man säger. Jag gick ju junior year i USA (mitt andra år här), men eftersom jag inte tog samma kurser som jag skulle tagit här i Sverige måste jag gå om. Jag börjar alltså andra året till hösten, med de som är ett år yngre, 94:orna. Det känns tugnt att gå ett extra år och se alla sina klasskompisar ta studenten när man själv har ett år kvar, men det är såååå värt det. I wouldn't take back my year for the world.

Hur gjorde du efter nian och kommer du ta studenten?
Jag gick vidare till gymnasiet som vanligt och gick ut mitt första år innan jag åker iväg. Ja, jag kommer ta studenten ett år senare bara. Class of 2013 haha.

Puh, det var alla frågor tror jag. Som jag sa, feel free to ask more questions!

Ha en bra helg allihopa och tack för att ni läser min blogg!

Kommentarer
Postat av: Lois

Tack så mycket för svarena! :)

2011-06-18 @ 19:33:12
URL: http://lolloiiise.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag har en kanske lite konstig fråga, men hur mycket betalade du när du var där?

Eller snarare vad betalade du för och vad betalade din värdfamilj för?

2011-06-18 @ 20:41:54
Postat av: amanda utbytesstudent USA

Kom på en fråga till, kommer du att hålla kontakt med din värdfamilj? :)

2011-06-26 @ 00:55:17
URL: http://amandakingen.blogg.se/
Postat av: emmie

Hej! Jag ska åka som utbytesstudent till usa nu i sommar :) jag har en fråga: skulle du inte kunna skriva ner pledge of allegiance här på bloggen? Haha skulle vilja lära mig den så att jag är förberedd ;) hehe

2011-06-30 @ 09:29:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0