Svar

Tack för alla frågor! Här kommer svaren. Kika in på bloggen lite då och då imorgon för då kommer jag lägga upp bilder och videos från min första (galna) volleyboll match! Har aldrig varit med om något liknande! Stay tuned!

Tycker du att YFU har gjort ett bra jobb? Hur lång tid tog det innan du fick din placering? Hur gick själva "processen" till? :D
YFU har definitivt gjort sitt jobb! Är jättenöjd med organisationen och kunde inte valt en bättre! De har varit med mig och stöttat mig hela vägen från Sverige till Colorado. Jag skickade in mina ansökningspapper i slutet av mars och fick min placering sista juni, så placeringen tog ungefär 3 månader. Själva processen gick till så att jag fyllde i en blanket på internet och fick sedan hem information om organisationen. Sedan skickade jag in lite papper med basic information och de ringde och bokade en intervju. Efter intrevjun fick jag ett brev om att jag blivit godkännd och de skickade en massa ansökningspapper som jag var tvungen att fylla i. När jag var klar med papperna var det bara att vänta. Ansökte om visum, fick min familj, bokade flygbiljetter och här är jag idag! :D

Gillar din blogg mycket! Kan du inte lägga upp lite mera bilder? :D
Tack så mycket! Visst kan jag det, kika in imorgon! :)

Kan du inte berätta om personerna i din värdfamilj?
Visst! Min värdmamma heter Wendy och är lärare på min värdsysters skola, middle school alltså. Jag brukar gå över dit, det är tvärts över kvarteret och tar ungefär tre minuter, när jag inte har något att göra efter skolan och stanna där tills vi kör hem. Hon är världens snällaste och jag trivs jättebra. Min värdpappa heter Carl och jobbar som hovslagare. Han åker alltså runt och skor hästar. Han är också jättesnäll och alla gör allt för att jag ska trivas. Min värdsyster är tolv år och heter Hannah. Hon gillar djur (vi har ganska många här), baka, spela spel, prata... Hon är en jättebra värdsyster helt enkelt! Ingen kan såklart slå min familj hemma, men jag kunde inte fått en bättre familj här!

Hur går en intervju till med YFU? Vad frågar dom för olika frågor? Ingår mat på skolan i programavgiften? Jättebra blogg!! ;)
Tack! Intervjun med YFU kändes absolut inte som en intervju för mig. Oftast kommer några personer i ditt område som jobbar för YFU hem till dig, men ni kan också mötas på café eller liknande. De kom in i mitt kök och vi satt och pratate helt enkelt. De frågade lite frågor om varför jag ville bli utbytesstudent, vad jag ville ha ut av året, vad jag hade för förväntningar osv. De var inte som ett förhör utan det kändes som att prata med kompisar, haha! Oroa dig inte om du nu ska ha en intervju, det kommer gå super!

Mat i skolan ingår inte för mig. Man kan köpa mat i cafeterian, men du måste sätta in pengar på ett nummer som du använder när du beställer mat. Maten där är ganska dålig, hamburgare och så vidare. Jag brukar oftast ta med mig mat, men är också ofta ute och äter eftersom alla som har bil, det vill säga alla seniors, juniors och hälften av alla sophmores, åker någon annan stans och äter på lunchen. Det blir ganska stressigt eftersom lunchen bara är 40 minuter och alla är på ett och samma ställe, haha. Vanligast är att man går til Fetbelly Burgers (hamburgarställe, nyttigt, jag vet) eller Pepinos (Pizzeria). Jag har inte varit där så många gånger, försöker hålla mig till mack-ställena, där de säljer smörgåsar alltså. Det blir dyrt i längden, men har blivit bjuden några gånger, hehe... En lunch ute kostar ca. 6-7 dollar.

Har du sett några snygga killar där? Är amerikanska killar snyggare än svenska? Hur är killarna i USA?
Det finns snygga killar här, men jag måste säga att det är få. Nu bor jag i en ganska liten stad, så det kan spela in i det hela, men det finns väldigt få snygga killar här, haha. Och ja, jag saknar svenska hotties! Det är sant att svenska killar är mycket snyggare än amerikanska! Killarna i USA är mer framåt dock, vilket killarna i Sverige (Umeå) inte är. Det gillar jag! De kommer gärna fram och pratar och det är bara roligt, lätt att skaffa nya vänner!

Hur är tjejerna? Hört att vissa kan vara lite bitchigare, haha.
De flesta här är väldigt snälla mot mig. Tyvärr har jag råkat ut för ett par bitchiga också, men det finns nog i alla skolor och länder. Har inte upplevt något personligt mot mig dock, vilket är skönt. Alla är nyfikna på var jag kommer från och de är lätta att prata med!

Är det lätt att få kompisar i USA?
Det är lätt att prata med folk, men det är svårt att hålla kvar personer och lära känna dem. Jag har bara gått i skolan i två veckor, men jag har några kompisar. Har väldigt många ytliga dock, som jag hälsar på i korridoren och pratar med ibland. Men det är ganska lätt att få kompisar här, alla är jättetrevliga!

Hur mycket läxor får ni och är dom lätta eller svåra?
Har läxor varje dag. Det känns som att jag har enormt mycket läxor eftersom jag inte är van (i min skola fanns det typ inget som hette läxor, vi bara pluggade inför prov och skrev våra uppsatser som hemläxa typ). Läxorna är inte svåra, förutom kanske matten som kan vara krånglig ibland, de är bara tidskrävande. Denna vecka har jag till exempel behövt ta åtta foton på åtta olika sätt (komplicerade sätt, tro mig) till min photography class, jag var tvungen att skriva en dikt till engelskan, matteläxa, ett litet tal till speech, spanskaläxa... Har läxor i nästan varje ämne. Vissa är mer tidskrävande än andra, men jag överlever.

Är du junior eller senior? 
Junior.

Hur mycket kostade det för dig att vara utbytesstudent eller hur man nu ska säga?
Programavgiften gick på ungefär 62 000, sedan tillkom flygresa, ca. 10 000, visumavgift ca. 2000, läkarundersökning, tandläkare och fickpengar ca. 1000-2000 i månaden.

Är du nöjd över att du valde att gå ett år i USA?
Jag är hur nöjd som helst! Har inte ångrat mitt val en sekund. Älskar livet här.

Trivs du med din värdfamilj? Jag tror det var allt, tack för en bra blogg :)
Jag trivs hur bra som helst! Älskar min värdfamilj, trivs verkligen hos dem!

Är det mycket uppdelade gäng i High School som det är på filmer?
Hmmm... Nej. Jag skulle inte säga att det är indelat i cheerleaders, volleyballspelare, fotbollsspelare osv... Däremot får många kompisar via skollagen så många umgås mycket med personer från sitt lag. Men det är inte indelat i nördar, coola osv, utan alla prata i princip med alla och alla har sin grupp av kompisar.

Funderade du på några andra organisationer?
Ja, jag funderade ett tag på Explorius. Det blev YFU tillslut dock, tycker de verkar bättre, men jag är säker på att Explorius är en bra organisation också!

Håller du på med någon sport?
Nej. Höll på med volleyball ett tag men slutade för att det blev för mycket. Två timmar träning varje dag plus två matcher i veckan fram till oktober. Ska kanske prova tennis i höst dock, det verkar kul :)

Kan du inte visa massa bilder på hur du bor?
Jag ska försöka visa lite bilder på hur jag bor. Har inte lagt ut så mycket bilder på hur jag bor än på grund av respekt för värdfamiljen, men ska försöka lägga upp lite bilder snart!

Vilken organisation åker du med? Varför valde du just den?
Jag åker med YFU. Jag valde dem för att den är liten, seriösa och gör detta för att de tycker det är kul, inte för pengarna. De är ideela. Skannade alla organisationer och kom personligen fram till att YFU verkade vara den bästa, hittade inga klagomål alls från någon som rest med dem.

Hur hade du råd med det, jag måste skaffa jobb och spara mycket för att kunna åka till USA sista året i gymnasiet!
Mina föräldrar supportar mig till 100% och har varit underbara och betalat det mesta för mig. Jag har jobbat en del och står för det mesta av fickpengarna jag använder, men är obeskrivligt tacksam över att ha så underbara föräldar!

Finns det svenskt godis i USA? Om inte, är det amerikanska gott?
Nej, det finns inte mycket svenskt godis här. De har någon sorts lösviktsgodis, men ingen sort jag känner igen. De har inte marabou, tyvärr och bara några få sorter jag känner igen från Sverige. De Amerikanska godiset är gott, har inte hunnit smaka så mycket, det finns hur mycket som helst! Läsken Mountain Dew däremot - I'm in love!
7 Eleven har mycket gott, ingen tror på mig när jag säger att vi har 7 Eleven i Sverige haha!

I Colorado, är det ofta så att man typ bor på en ranch/gård och det är inte inne i nåt samhälle, liksom är det långt till nästa hus?
Eftersom hälfen av Colorado är ganska bergit finns det många små städer och många rancher. Man kan såklart bo inne i staden och det är vanligt att man gör det, men det finns även gott om rancher utanför städerna. Jag bor på en ranch ganska långt bort med hyfsat långt mellan husen och trivs med det. Annorlunda - ja - men still. Det hade kanske varit lättare om jag bodde inne i staden med skjuts och sånt, men jag har inga problem men att ta mig någonstans, man måste bara planera lite mer än om man bor i stan - that's all.

Tack för alla frågor! Hoppas ni är nöjda med svaren!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0