Pengar

Jag har alltid haft lite svårt att förstå hur mycket amerikanska pengar är värda i svenska pengar och vad de olika smeknamnen på pengarna har för värde. Nu har jag kollat upp det och det ser ut så här:

Penny = En cent = 7 öre.


Nickle
= 5 cent = 35 öre 


Dime = 10 cent = 72 öre


Quarter = 25 cent = 1,8 kr


Half dollar = 50 cent = 3,6 kr


En dollar = 100 cent = 7,23 kr
   

Det var alla småmynt, sedan finns det sedlar också, men det orkar jag inte lägga upp idag! Nu ser man kanske lite skillnad och förstår vad saker är värda :)

På tal om pengar håller jag på att spara ihop fickpengar nu. Mamma och pappa är så supersnälla att de betalar hela programavgiften! Det är jag evigt tacksam för! Just nu ser jag till att sätta undan lite pengar varje månad och så väntar jag även besked på två sommarjobb jag sökt som jag hoppas på att få!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0