Visum

Efter lägret, på måndagen, passade jag även på att skaffa mitt visum! Tiden var bokad klockan åtta på morgonen så det var bara att dra sig ut sängen klockan sex på morgonen! Tog mig till Ambassaden tillslut och var där kvart i åtta, alltså en kvart innan jag hade tiden och även en kvart innan de öppnar. När jag kom dit hade redan en lång kö börjat bildas och jag fick stå därute i ca. 45 minuter innan jag kom in! Medan jag väntade på min tur var det en kille som gick runt i kön kollade om man hade pass och DS-160 confirmation med sig, vilket jag såklart hade. När det väl blev min tur fick jag gå igenom en sorts säkerhetskontroll som ser ut exakt den som finns på flygplatserna! Man fick varken ha kamera, mobil, shoppingpåsar eller annat elektroniskt med sig. Jag hade bara en mapp med mina papper med mig.

När jag kom igenom kontrollen gick jag vidare in till entrén där jag kom in i en sorts väntsal. Där fick jag sätta mig ner och vänta. När jag suttit där ett tag kom jag fram till ett fönster (man flyttade hela tiden efter på stolarna så som en kö flyttar sig), där fick jag lämna alla mina papper. Efter det fick jag sätta mig ner igen och vänta på min tur. De ropade upp namn i tur och ordning hela tiden och vilket fönster man skulle gå till.

Efter ytterligare en timme ropade de äntligen upp mitt namn! Jag fick gå till en skiltrevlig kille som frågade frågor som var jag skulle hamna, vilka sporter jag ville prova på och vilka klasser jag skulle läsa. Han övertygade mig om att Alabama var den bästa staten efter North Dakota, där det visserilge bodde bara ungefär 4 människor, men jag kunde ju alltid bli kompis med kor tyckte han, haha. Han var hur skön som helst. Han övertalade mig även om att gå med i Debate Team, vilket han också skrev ner på baksidan av en lapp som jag fick tillbaka!


Hos honom fick jag även lämna fingertryck på alla fingrar, sedan var jag klar. Det så kallade "intervjun" tog ca. 2 minuter och är absolut inget att oroa sig för! För mig var det så att alla på Ambassaden pratade svenska utom sista killen som jag gav fingeravtryck hos, han var amerikanare.

Jag blev klar på ambassaden ungefär tio i tio, alltså tog mitt besök ungefär 2 timmar. Jag kan rekommendera alla som ska till Amerikanska Ambassaden att vara där i god tid, helst så tidigt som möjligt. Kommer man långt fram i kön kommer man fortare in och man blir fortare klar!

Jag är hemma nu och kollade när jag kollade brevlådan idag (tisdag) såg jag att jag hade ett paket att hämta ut från min närmaste bensinstation! Jag cyklade genast dit och såg att jag redan fått tillbaka mitt pass med visum i! De hade alltså varit väldigt snabba med att fixa allt! Det hade tagit knappt en dag eftersom jag var där i måndags. Visumet är ett inklistrat papper där det står VISA, United States OF America och sedan lite uppgifter som namn, passnummer, personnummer osv. Lägger inte ut visumet här av säkerhetsskäl, men det är alltså inget mer än ett inklistrat papper på en av sidorna i passet. Jag antar att de har fingeravtrycken i datorn som de kollar där borta, men är inte säker.

Det är väldigt skönt att allt är fixat nu iallafall, nu är det bara placeringen som fattas!



Kommentarer
Postat av: Jonatan

Sv. Haha joo alltså YFU ringde på skolavslutningen och sa att dom hade en placering åt mig men jag var tvungen att skriva på ett papper från min amerikanska skola:) Ooooooch när jag hade skickat in det pappret skulle dom kunna bekräfta min placering:) sååå jag skrev på och skickade in det pappret förra veckan så nu hoppas jag att jag får min placering den här veckan men det lutar nog mer åt att det kommer nästa vecka nu!!

2010-06-24 @ 19:09:16
URL: http://jonatantantan.blogg.se/
Postat av: edda

okej :) har lagt till dig med :)

2010-06-24 @ 19:56:47
URL: http://eddagoesamerica.blogg.se/
Postat av: Julia

när han amerikanen fråga dig var du skulle hamna, vad svara du då? eftersom du inte har fått en placering...

2010-06-27 @ 14:34:47
URL: http://hotchocolatewithcream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0