Svengelska

Snart är det dags för YFU-läger! Det kändes inte alls längesen jag räknade ut att det var 3 månader kvar - nu åker jag ner till Stockholm på torsdag! Jag hoppas det blir roligt!

En sak som jag funderat på är hur dålig jag kommer bli på svenska efter ett år därborta. Jag sätter redan in engelska meningar där det passar och pratar lite svengelska här och var, undra då hur det kommer blir efter ett år med amerikanare? Jag kommer förmodligen knappt kunna prata svenska!

Jag har även läst bloggar av dem som är i USA nu, och de flesta direktöversätter engelska till svenska. Jag antar att man tar igen svenskan så fort man kommer hem, men det är ändå skrämmade hur mycket modersmålet kan förändras. Det kanske inte är så konstigt i och för sig eftersom man är borta ett helt år och knappt pratar svenska, men ändå.

Haha, jag kommer nog inte göra samma misstag som den här tjejen efter ett år i USA iallafall ;)


En au-pair kom till USA och möttes på flygplatsen av sin värdfamilj. När de skulle åka hem till huset, som låg ett par timmars bilresa från flygplatsen, blev hon tillfrågad:

– Do you want to go to the rest room before we go?
Flickan, som minsann visste att "rest" betyder vila, svarade glatt:
– No, I can do it in the car.

Kommentarer
Postat av: Ida

Hej!

Jag tänkte bara höra, hur långt tid tog det innan YFU ringde om intervjutid med dig efter att du skickat in din ansökan? :)

2010-06-14 @ 23:04:10
Postat av: Emilie

Haha, vad söt liten au pair ;) Fast jag gjorde samma misstag när jag var mycket myyyyyyycket liten. Tror kanske 9 år. Var i USA och skulle fråga en man på restaurangen var "the rest room" fanns. Men jag visste väl inte vad toalett hette så det hela blev "Could you please tell me where the kissroom is". På nått konstigt vänster förstod han vad jag menade ;)



Hey, jag har tänkt på samma sak. Hur ska man lyckas behålla detta vaaaackra språk medan man lever livet in the states. Kom på att EN anledning till att jag är bra på engelska är för att jag läser otroligt mycket på det språket. Så jag antar att svaret kanske är : Läs lite på svenska varje dag. Och då absolut inte bara bloggar för det blir man nog inte klokare av språkmässigt. Men typ ta med dig en svensk bok och läs lite då och då :)

2010-06-17 @ 06:45:15
URL: http://plajnis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0