Hemkomst

När du kommer hem till Sverige, måste du gå om ett år då?
Svar ja. Tyvärr måste alla som gör ett utbytesår "gå om" ett år, dvs. gå om det år man gått i ett annat land. Jag tror alla utbytesstudenter måste gå om ett år, jag är lite osäker om det ingår i gymnasieprogrammet International Bacculerate, men det lättaste är att fråga en studievägledare på din skola. Detta betyder inte att man bara kan skita i skolan borta i USA, min organisation (bland många andra) kräver att alla utbytesstydenter har minst C (G) i alla ämnen, annars finns det risk för att man skickas hem.

En av de stora anledningarna till att jag tvekade så länge var just den haken att man var tvungen att gå om ett år när man kom tillbaka hem. Ett extra år i skolan med de som är ett år yngre än mig och sedan se min gamla klass ta studenten medan jag har ett år kvar kändes inte så jättepeppande.

Men jag har bestämt mig för att detta är något jag vill uppleva just nu och jag tänker ta chansen! Alla som åkt säger att det var värt att gå om och någon sa till och med att han/hon var villig att skippa studenten för att ha gjort ett utbytesår. Jag säger inte att detta gäller för mig, men jag ska göra det bästa av mitt år!

Kommentarer
Postat av: My

Jag tror det är så att man slipper gå om ett år om det är så att man går i en svensk skola i något land. Vet dock inte om det finns i USA. Men jag vet att det finns i bland annat Spanien.

2010-04-20 @ 19:38:17
URL: http://myusa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0